Jak wybrać profesjonalnego coacha?

przez  |  Brak komentarzy

Coaching to w Polsce stosunkowo młody zawód, ale już budzi liczne kontrowersje. Trudno jest go zdefiniować. Często bywa mylony z doradztwem lub mentoringiem. Złą sławę zawdzięcza też wielu „coachom samozwańcom”, którzy za odpowiednią opłatą obiecują klientom złote góry i to bez wysiłku.

Monika W. Perdjon, dyplomowany coach i trener z Kliniki Stresu,  podpowiada jak wybrać profesjonalnego coacha, aby dobrze zainwestować swoje pieniądze i osiągnąć wyznaczone cele.

  1. Wykształcenie

Na rynku jak grzyby po deszczu powstają szkoły coachingu. Sprawdź, którą z nich kończył coach i czy posiada akredytacje. Największą międzynarodową organizacją zrzeszającą profesjonalnych coachów jest International Coach Federation. Aby zdobyć akredytacje – należy skończyć szkołę, zdać egzamin praktyczny (nagranie i spisanie sesji) i teoretyczny (także ze znajomości kodeksu etycznego), przepracować minimum 100 godzin z klientami i odbyć sesje mentorskie – pod okiem starszego, bardziej doświadczonego coacha. Akredytacja jest przyznawana na określony czas i aby ją utrzymać coach musi się doszkalać i praktykować. W Polsce proces akredytacji prowadzi też Izba Coachingu.

  1. „Obiecanki cacanki”

Jeśli coach mówi Ci, że dzięki niemu osiągniesz wszystko, czego pragniesz i to szybko, bez większego wysiłku – miej się na baczności. Zmiana jest procesem, który wymaga czasu i Twojego zaangażowania. Możesz napotkać trudności i mieć chwile zwątpienia. Dobry coach powinien Cię o tym uprzedzić i wspierać na drodze rozwoju. Nigdy jednak nie wykona pracy za Ciebie.

  1. Miłe pogawędki

Coaching to wyjście poza strefę komfortu. Dobry coach będzie Cię z niej wypychał – będzie zadawał trudne (tzw. mocne) pytania, będzie przerywał Twoje opowieści i wyciągał z nich sedno, czasami będzie też prowokował. Wszystko to po to, aby zwiększyć Twoją świadomość siebie, aby poszerzyć perspektywy i umożliwić Ci zmianę, która będzie trwała.

Jeśli Twoje sesje coachingowe przypominają przyjacielskie pogawędki przy kawie – zastanów się, na ile to co robicie przybliża Cię do osiągnięcia Twojego celu.

  1. „Powiem Ci, co ja bym zrobił.”

Coach to nie mentor, trener , czy doradca.  Nie jest od tego, żeby Cię nauczać, udzielać rad, czy mówić jak masz postąpić. W procesie coachingu -coach będzie Cię wspierał, podawał narzędzia, odzwierciedlał, to co widzi i motywował – ale nie da Ci listy złotych zasad, dzięki którym od jutra będziesz szczęśliwym człowiekiem. Jeśli potrzebujesz konkretnej wiedzy, np. jak zbudować model biznesowy, jak stworzyć spójny wizerunek, jak występować publicznie – poszukaj innego rodzaju wsparcia. Często jedna osoba może być coachem i trenerem, lub coachem i terapeutą. Wtedy jednak ustalacie na jaki rodzaj wsparcia się decydujesz.

  1. Coach z polecenia

Proś o rekomendacje, lub czytaj opinie na portalach. LinkedIn, czy platformie dobrycoach.pl – to skarbnica takiej wiedzy. Nie wstydź się też pytać o opinie osób, które korzystały z pomocy coacha. Nie pytaj jednak o to w trakcie procesu, ale najlepiej pół roku po jego zakończeniu. Wtedy już opadną emocje i łatwiej będzie zweryfikować przydatność coacha i jego wsparcia.

  1. Sprawdzaj, próbuj!

Coraz więcej osób oferuje bezpłatne sesje. Podczas takie sesji próbnej możesz poznać coacha i jego sposób pracy. To także czas, aby opracować kontrakt, w którym zawrzecie to, co dla każdej ze stron będzie istotne – np zapis o poufności. Nie wahaj się i wypróbuj kilku coachów, zanim podejmiesz decyzję o stałej współpracy. I pamiętaj, że w każdej relacji musi być chemia.

Monika W. Perdjon, to dyplomowany coach i trener. Pomaga klientom zrozumieć stres, pokonać jego objawy psychosomatyczne, odzyskać spokój i harmonię. Publikuje na portalu magazynu Zwierciadło. Udziela porad na forum Gazety.pl, jest StressCoachem w Klinice Stresu.

Klinikę Stresu tworzy interdyscyplinarny zespół specjalistów w dziedzinie psychosomatyki, psychofizjologii stresu, technik pracy z ciałem – skutecznych w redukcji napięcia psychologicznego oraz rozwoju. Innowacyjnie i kompleksowo zajmują się problematyką stresu i skutecznego radzenia sobie z nim. Ośrodek mieści się w Warszawie przy ul Marszałkowskiej 140/ 65.

Bloguję, wywiaduję i dzielę się tym, co usłyszę od strategów i psychologów biznesu. Jestem autorką książki „Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie”, w której zamieściłam 10 humanistycznych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Fascynują mnie świadomi i mądrzy liderzy, relacje uczeń-mistrz i procesy zmian. Podpisuję się pod słowami Brene Brown: „Wrażliwość nie jest oznaką słabości. To matka kreatywności, innowacji i zmian”.