Trening Jaguara

przez  |  Brak komentarzy

Jaguar symbolizuje mądrość pochodzącą z połączenia serca i umysłu. Kiedy pozwolimy sobie nie wiedzieć wszystkiego, za to doświadczać i kierować się intuicją – otworzą się przed nami drzwi głębokiego zrozumienia sensu własnego życia – fragment książki Dagmary Gmitrzak „Trening Jaguara”.

Jaguar, w mitologii Indian, symbolizuje też odwagę, pewność siebie, wewnętrzną moc i realizację celów. Oto niektóre z jego praw:

  • Pewność siebie to stan umysłu
  • Bądź cierpliwy, nie spiesz się, działaj w odpowiednim momencie
  • Analizując dany problem, staraj się zobaczyć sedno sytuacji
  • Szanuj przeszłość, ale żyj tu i teraz
  • Jest czas polowania i czas odpoczynku
  • Odwagą jest życie z otwartym, czyli nieopancerzonym sercem
  • Twoja moc, to ogień, paliwo do działania
  • Działaj zawsze uczciwie
  • Ciesz się ze swojego towarzystwa, bądź dla siebie najlepszym przyjacielem.

Jaguar jest pewny siebie

Pewność siebie to przede wszystkim stan umysłu. To świadomość swojej wewnętrznej wyjątkowości, akceptacja siebie, wiara w to, że jesteś wyposażony w zestaw zdolności, możliwości, potencjałów. Dagmara Gmitrzak, trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych i autorka książek, przygotowała kilka ćwiczeń, które pomogą Wam wzmocnić swoją pewność siebie.

1. Stań w pozycji mocy

Badania naukowe wykazały, że postawa ciała oraz mimika twarzy mogą powodować doświadczanie konkretnych emocji, a także wpływać na ilość hormonów we krwi. Okazało się, że jeśli staniemy na minimum dwie minuty w „pozycji mocy”, czyli z prostym kręgosłupem, trzymając ręce na biodrach, to we krwi zwiększy się poziom testosteronu, a obniży hormonu stresu – kortyzolu. Jeśli zastosujemy tę pozycję przed ważnym spotkaniem, łatwiej nam będzie wyrazić swoje zdanie, zaznaczyć swoje granice, negocjować i pytać rozmówcę o to, co jest dla nas ważne.

2. Mów wolniej niż zwykle

Jeśli chcesz zwiększyć pewność siebie, spróbuj mówić trochę wolniej i wyraźniej niż zwykle. Osoba niepewna mówi często za szybko, ponieważ obawia się, że może zabrać komuś zbyt dużo czasu. Nie przesadzaj jednak z wolnym tempem. Po prostu miej świadomość każdego wypowiadanego słowa. Daj sobie prawo do tego, by być w pełni wysłuchanym. Jeśli ktoś Ci przerywa, powiedz, że chcesz dokończyć zdanie.

3. Poruszaj się pewnie

Osoby niepewne siebie, poruszają się niepewnie. Mają zgarbione plecy i zdają się słabo dotykać ziemi. Czasami sprawiają wrażenie jakby chciały za chwilę się wycofać. Jeśli na spotkanie dotyczące pracy wchodzi taka właśnie osoba, jej szanse na otrzymanie stanowiska są znikome. Zmiana sposobu chodzenia, może wpłynąć na zwiększenie pewności siebie. Zatem, jeśli idziesz na ważne spotkanie, idź wyprostowany, patrz przed siebie, ale miej świadomość stawianych przez siebie kroków. Powiedz do siebie w myślach: „Idę pewnie i czuję się pewnie.”

4. Wzmocnij uścisk dłoni

Jaki jest twój uścisk dłoni, kiedy się z kimś witasz? Mówi on o poziomie Twojej energii witalnej, poczuciu własnej wartości, pewności siebie lub niepewności. Jeśli chcesz wzmocnić pewność siebie zadbaj, aby uścisk był konkretny, ale nie za mocny.

5. Kto Cię inspiruje?

Kogo uważasz za odważnego i pełnego charyzmy? Przywołaj w pamięci tę osobę i pomyśl, w czym może Ciebie zainspirować. Ci, którzy nas przyciągają są naszymi lustrami i pokazują jak wielki potencjał jest w nas. Następnym razem, kiedy złapiesz się na tym, że porównujesz się do kogoś, zmień podejście i powiedz do siebie: „Ta osoba pokazuje mi mój własny potencjał. Czas go przebudzić”.

shutterstock_21756472

 

Osoba pewna siebie:

  • zna swoje mocne strony
  • ma do siebie zaufanie
  • zachowuje się asertywnie
  • zwykle inicjuje rozmowę jako pierwsza
  • patrzy w oczy rozmówcy
  • jej uścisk dłoni jest mocny, konkretny
  • ma otwartą postawę ciała i wyprostowane plecy.

 

Więcej informacji, wskazówek na temat pewności siebie znajdziecie w książce Dagmary Gmitrzak: „TRENING JAGUARA. Obudź w sobie pewność siebie i osiągaj zamierzone cele” >> tutaj.

Dagmara Gmitrzak. Trenerka rozwoju osobistego, socjolog, terapeutka technik holistycznych, autorka książek, dziennikarka i podróżniczka. Od 2001 prowadzi warsztaty rozwoju osobistego i szkolenia dla firm, m.in. dla Polskiej Agencji Przedsiębiorczości, NBP, Hay Group, AVON, Johnson& Johnson, Mary Kay, L’Oreal. Autorka sześciu książek m.in. „Obudź swoją kreatywność”, „Trening Jaguara. Obudź w sobie pewność siebie i osiągaj zamierzone cele”, „Inteligencja serca”, „Pokonaj stres dzięki technikom relaksacji”. Współorganizuje dalekie wyprawy połączone z rozwojem osobistym, min. na Bali i Hawaje. www. rozwojosobisty.waw.pl

>>Przeczytaj również 10 najlepszych cytatów na temat komunikowania się – wybranych przez Richarda Bransona<<

Bloguję, wywiaduję i dzielę się tym, co usłyszę od strategów i psychologów biznesu. Jestem autorką książki „Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie”, w której zamieściłam 10 humanistycznych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Fascynują mnie świadomi i mądrzy liderzy, relacje uczeń-mistrz i procesy zmian. Podpisuję się pod słowami Brene Brown: „Wrażliwość nie jest oznaką słabości. To matka kreatywności, innowacji i zmian”.