Ucz się od najlepszych. Kilka cennych lekcji od Richarda Bransona #VIRGIN

przez  |  Brak komentarzy

Richard Branson wyznaje prostą filozofię: baw się najlepiej jak potrafisz, nawet jeśli oznacza to łamanie powszechnie przyjętych reguł. Takie właśnie podejście sprawiło, że mając zaledwie szesnaście lat rzucił szkołę, by stworzyć prekursorską gazetę „Student”. Dyrektor szkoły stwierdził wówczas, że Branson skończy albo jako kryminalista, albo jako milioner. Druga opcja jest znacznie lepsza, więc założył firmę nagraniową, którą nazwał Virgin, czyli dziewica (to ukłon w stronę własnego braku doświadczenia) i stanął w szranki z takimi gigantami korporacyjnymi jak British Airways i Coca-Cola, bijąc ich na głowę. Wydał kilka najbardziej znaczących albumów – ikon w historii muzyki, takich wykonawców jak: Sex Pistols, Janet Jackson czy Rolling Stones. Podczas swoich wypraw pobił wiele rekordów świata i zbudował imperium biznesowe warte miliardy dolarów.

Po blisko 48 latach prowadzenia działalności biznesowej, dzieli się wszystkim tym, czego się nauczył. Oto jego 65 lekcji.

1. Bądź pasjonatem.

2. Kochaj to, co robisz i rób to, co kochasz.

3. Marz i dąż do osiągania swoich marzeń.

4. Bądź swoim własnym mistrzem.

5. Bądź szczery w stosunku do samego siebie.

6. Traktuj innych tak, jak chciałbyś być traktowany.

7. Słuchaj.

8. Mów to, co myślisz.

9. Zmierzaj szybko do swojego celu.

10. Nie bierz siebie zbyt poważnie.

11. Bądź ciekawym świata.

12. Bądź uważny i otwarty na możliwości oraz szanse.

13. Korzystaj z okazji.

14. Bądź optymistą.

15. Dziel się swoimi pomysłami.

16. Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak złe pomysły.

17. Zobacz problem i go rozwiąż.

18. Myśl jak Twój klient.

19. Mów „tak”, bądź na „tak”!

20. Po prostu zrób to, co do Ciebie należy.

(zdjęcie: Virgin.com)

21. Wiedz kiedy należy powiedzieć „nie”.

22. Podważaj status quo.

23. Znajdź lukę na rynku.

24. Produkuj rzeczy użyteczne, bądź użyteczny.

25. Twórz rynek, bądź innowacyjny.

26. Szanuj podstawowe ludzkie wartości i dawaj ludziom to, czego potrzebują.

27. Odwołując się do opinii ludzi.

28. Patrz na swój biznes jak na udział w maratonie, który wymaga wytrzymałości. To nie jest sprint.

29. Myśl o innowacjach jak o procesach, które nigdy się nie kończą.

30. Nie daj się wciągnąć w to, co jest tylko modne.

(Zdjęcie: Virgin.com)

31. Motywuj ludzi ich możliwościami.

32. Przyjmuj konstruktywną krytykę, jednocześnie ignoruj taką, z której nie płynie wartość.

33. Myśl o problemach jako o przeszkodach, które należy rozwiązać, przeskoczyć. Nie powinny one zrujnować Twojego biznesu.

34. Ucz się działając.

35. Korzystaj z wiedzy, która płynie z dawnych niepowodzeń po to, aby budować sukces w przyszłości.

36. Nie koncentruj się na przeszłości, po prostu planuj przyszłość.

37. Możliwości są jak autobusy- zawsze przyjadą…następne.

38. Czasami po prostu idź w innym kierunku niż wszyscy.

39. Podejmuj śmiałe ruchy.

40. Wyróżnij się z tłumu.

41. Upewnij się czy reklama Twojego biznesu jest nowa, inna, zabawna i pozostająca w pamięci.

42. Opowiadaj historie.

43. Celebruj swoje zwycięstwa, sukcesy – duże i małe.

44. Szanuj, ale nie bój się konkurencji.

45. Graj etycznie.

46. Spędzaj więcej czasu uśmiechając się, niż marszcząc brwi. Częściej chwal, niż krytykuj.

47. Otaczaj się wspaniałymi ludźmi.

48. Zatrudniaj tych, którzy mają dobre nastawienie i postawę.

49. Stawiaj swoich ludzi na pierwszym miejscu.

50. Motywuj swoich pracowników, niech będą odpowiedzialni za zadania.

(zdjęcie: Virgin.com)

51. Wspieraj i doceniaj różnorodność.

52. Myśl o ludziach jako o tych, którzy zmieniają i ulepszają Twój biznes.

53. Słuchaj pomysłów swoich pracowników.

54. Staraj się rozumieć ludzi, a i wtedy Ty będziesz rozumiany przez innych.

55. Zarządzaj z pierwszej linii frontu.

56. Dawaj drugą szansę.

57. Deleguj zadania.

58. Mów „dziękuję”.

59. Inwestuj w dobre samopoczucie swoich pracowników.

60. Unikaj podejmowania decyzji w izolacji.

(zdjęcie: Virgin.com)

61. Pracuj z rodziną i przyjaciółmi.

62. Działaj zgodnie ze swoimi celami.

63. Twórz różnicę, bądź różnicą.

64. Znajdź czas na zabawę i odpoczynek.

65.  Nie zapomnij, aby być…po prostu.

Które lekcje przypadły Wam do gustu? Jestem ciekawa Waszych opinii.

 

Bloguję, wywiaduję i dzielę się tym, co usłyszę od strategów i psychologów biznesu. Jestem autorką książki „Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie”, w której zamieściłam 10 humanistycznych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Fascynują mnie świadomi i mądrzy liderzy, relacje uczeń-mistrz i procesy zmian. Podpisuję się pod słowami Brene Brown: „Wrażliwość nie jest oznaką słabości. To matka kreatywności, innowacji i zmian”.