Anna Grabka: autor często jest zaskoczony, gdy pokazuję mu jak książka może wspierać jego biznes

przez  |  Brak komentarzy
Poprzednia1 z 4Następna
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Anna Grabka www.jaknapisacksiazke.pl, agent literacki z wieloletnim doświadczeniem na rynku wydawniczym, autor poradnika „Jak napisać książkę”, rozmawia z Joanną Rubin o wyzwaniach, jakie stoją przed pisarzami.

Joanna Rubin/Pani Aniu, w jakich obszarach agent literacki wspiera autorów książek?

Anna Grabka: W każdym związanym z pisaniem, wydaniem i wypromowaniem książki. Muszę zaznaczyć, że zawód agenta literackiego na rynku polskim do tej pory nie funkcjonował w takim ujęciu, w jakim ja go realizuję. Spotkać można agentów literackich, którzy pomagają autorom zagranicznym wydać książkę w Polsce. Spotkałam też agencje literackie, które zajmują się przygotowaniem książki do druku, czyli redakcją, korektą, okładką, składem tekstu. Dla mnie kluczowe jest podejście bardzo holistyczne. Uważam, że książka jest dziełem, które musi być bardzo spójne z autorem, jego charakterem. Musi oddawać jego osobowość, jego wartości.

Czyli jaki ma Pani pomysł na współpracę z autorem?

Lubię pracować z autorami od początku, czyli od momentu, gdy mają pomysł na książkę. Tylko wtedy książka jest najbardziej spójna z autorem i też najbardziej przemyślana pod względem marketingowym. Na początku więc zamieniam się w coacha i zadaję mnóstwo pytań, z których wynikają nam cele, jakie autor stawia swojej książce. Otrzymujemy odpowiedź jak pisać i jak później ją promować. Następnie bywam doradcą, mentorem i motywatorem. Gdy autor napisze swoją książkę – dokonuję tzw. analizy wydawniczo-marketingowej. Czytam dokładnie i wynotowuję to, co jest mocną stroną książki i to, co warto poprawić. Następnie sugeruję autorowi działania marketingowe. I wspólnie ustalamy plan promocji.

W takim razie jaka jest różnica dla autora książki, gdy współpracuje z agentem literackim, a wydawnictwem?

Przede wszystkim – agent literacki stoi po stronie autora. Dba o jego interesy. Książka jest dla niego czymś, co ma pokazywać autora z najlepszej strony.

Poprzednia1 z 4Następna
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Bloguję, wywiaduję i dzielę się tym, co usłyszę od strategów i psychologów biznesu. Jestem autorką książki „Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie”, w której zamieściłam 10 humanistycznych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Fascynują mnie świadomi i mądrzy liderzy, relacje uczeń-mistrz i procesy zmian. Podpisuję się pod słowami Brene Brown: „Wrażliwość nie jest oznaką słabości. To matka kreatywności, innowacji i zmian”.