Artur Skiba: inwestowanie w swój rozwój powinno być codziennością dla każdego, kto poważnie myśli o sukcesie zawodowym

przez  |  Brak komentarzy
Poprzednia1 z 4Następna
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Artur Skiba, prezes zarządu Antal International www.antal.pl rozmawia z Joanną Rubin o tym, jak budować markę osobistą i stanowić wartość biznesową na rynku pracy.

Joanna Rubin: Jakimi cechami według Pana charakteryzuje się człowiek sukcesu? 

Artur Skiba: Myślę, że za sukces odpowiada przede wszystkim postawa, którą dana osoba reprezentuje. Ludzie sukcesu nie obawiają się współpracy z lepszymi od siebie i uczą się nie tylko na swoich, ale i cudzych błędach. Nie szukają usprawiedliwień. Ważną ich cechą jest także jasno i konkretnie zdefiniowany dla siebie cel – tak chce być w tym dobry, chce osiągnąć sukces w tej dziedzinie. Właśnie tak powinno budować się zawodową drogę. Im wcześniej człowiek przyjmie taką postawę tym lepiej.

Jaką proponowałby Pan drogę rozwoju zawodowego osobom, które rozpoczynają karierę, a jaką dla ludzi dojrzałych, z dużym doświadczeniem? O jakie obszary i kompetencje uczestnicy rynku pracy powinni szczególnie dbać, aby móc kształtować partnerskie relacje z biznesem (bo stanowić będą wartość do biznesu)?

Przede wszystkim zarówno młodzi ludzie jak i osoby od lat będące na rynku pracy muszą zrozumieć, że w coraz bardziej dynamicznym otoczeniu biznesowym niezbędna jest umiejętność szybkiej adaptacji do zmiennych warunków i wykorzystywania nadarzających się szans na rozwój. Nawet jeśli otoczenie nam nie sprzyja to nie należy załamywać rąk i narzekać, tylko znaleźć w sobie determinację i inicjatywę, aby przezwyciężyć trudną sytuację.

Młody człowiek, który za parę lat chce być kompetentnym profesjonalistą na dobrze płatnym stanowisku, powinien przede wszystkim jak najszybciej zacząć zdobywać doświadczenie zawodowe. Jeszcze podczas studiów podjąć się pierwszej pracy lub przynajmniej w czasie wakacji pójść na staż, najlepiej w wybranej przez siebie specjalizacji. Nawet jeśli na początku przez tydzień trzeba będzie kserować dokumenty, ale przez następne miesiące pomagać będzie pracownikom przy realizacji zadań – to będzie to czas dobrze zainwestowany. To nie jest łatwa droga, ale po kilku latach pracy taki młody człowiek będzie miał duże szanse trafić do elity zawodowej.

Ludzie od lat będący na rynku pracy muszą natomiast pamiętać, żeby nie osiadać na laurach ani nie ulegać pokusie wygodnej stagnacji zawodowej. Trzeba cały czas rozwijać się, inwestować w siebie, aby umacniać swoją wartość na rynku pracy. Dojrzali pracownicy muszą więc zadbać o to, by być na bieżąco z trendami w branży, a także nowinkami technologicznymi. Nie zapominając też, że mimo doświadczenia nadal muszą uczyć się od lepszych i od konkurencji.

Czy więc mamy do czynienia z osobami wchodzącymi na rynek pracy, czy będącymi na nim już od lat to zawsze, jedni i drudzy, powinni być otwarci, pro aktywni oraz innowacyjni, a także szukać nadarzających się okazji biznesowych.

Co jest dobrego na polskim rynku pracy, a co wymaga jeszcze doskonalenia względem rynków zachodnich?

Bardzo cieszy mnie to, że Polacy są zorientowani na sukces – są głodni by ów sukces osiągnąć. Nieźle znamy języki, przede wszystkim poziom angielskiego w Polsce jest bardzo przyzwoity. Poza tym jesteśmy pracowici, co pokazuje zwiększająca się wydajność. Już w 2012 roku Polska osiągnęła największy w Europie wzrost wydajności pracy, który wynosił prawie 6%.

Jednak zmiany na pewno wymaga postawa polskiego pracownika. Idąc przykładem krajów zachodnich powinniśmy myśleć, co JA mogę zrobić dla firmy: w jaki sposób moja praca wpływa na jej kondycję i jak mogę wykorzystać moje kompetencje, aby rozwijać biznes. Niestety pokutuje u nas jeszcze mentalność poprzedniego systemu – trzeba odrobić swoje, ale nic poza tym. Na pewno musi też wzrosnąć mobilność geograficzna Polaków wewnątrz kraju, także wśród specjalistów i menedżerów. Sprzyjać temu powinno popularyzowanie się u nas modelu pracy kontraktowej w różnych profesjach.

Poprzednia1 z 4Następna
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Bloguję, wywiaduję i dzielę się tym, co usłyszę od strategów i psychologów biznesu. Jestem autorką książki „Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie”, w której zamieściłam 10 humanistycznych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Fascynują mnie świadomi i mądrzy liderzy, relacje uczeń-mistrz i procesy zmian. Podpisuję się pod słowami Brene Brown: „Wrażliwość nie jest oznaką słabości. To matka kreatywności, innowacji i zmian”.