Piotr Voelkel: Bardzo cenię sobie wolność i nie zrezygnuję z niej dla sukcesu w biznesie

przez  |  Brak komentarzy
Poprzednia1 z 3Następna
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Piotr Voelkel, przedsiębiorca, znawca sztuki i promotor polskiego designu, mecenas wielu projektów kulturalnych i edukacyjnych.

W 1990 roku rozpoczął tworzenie grupy w skład, której obecnie wchodzą takie spółki, jak: Meble Vox, Składy Budowlane Vox, Profile Vox i Drewno Vox. Zainwestował również w warszawską Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej oraz poznańską Wyższą Szkołę Nauk Humanistycznych. W rozmowie opowiada o biznesie, sposobie myślenia, wartościach, którymi się kieruje oraz o tym, kto według niego osiągnie sukces.

Joanna Rubin/ Podobno nasz sposób myślenia, osobowość, nawyki, czy konsekwencja w działaniu są podstawą dobrej, wartościowej drogi biznesowej. Jakie cechy charakteru i jakie umiejętności pomogły Panu zbudować samodzielną taką drogę? 

Piotr Voelkel: W życiu miałem wiele szczęścia. Urodziłem się na prowincji, miałem rodziców, którzy inspirowali mnie do podejmowania nowych wyzwań, rozwijali we mnie ciekawość świata i ambicje. Nigdy nie lubiłem tłoku i szukałem mniej uczęszczanych dróg, czasami wolałem iść pod górę. Szukałem wyzwań, często wchodziłem na nierozpoznane obszary i tam poznawałem nowych ludzi, przeżywałem nowe fascynacje, które w efekcie dały mi szansę na interdyscyplinarne, wielostronne, a czasami przewrotne podejście do realizowanych projektów.

Jakimi wartościami kieruje się Pan tworząc świat biznesu?

Staram się być uczciwym i nie kłamać. Bardzo cenię sobie wolność i nie zrezygnuję z niej dla sukcesu w biznesie. W praktyce oznacza to, że wolę realizować swoje plany bez zbędnej zależności od innych, nie toleruję korupcji, nie współpracuję z ludźmi pozbawionymi zasad. Chcę być pożyteczny i staram się, żeby moje firmy tworząc nowe produkty kierowały się myślą o potrzebach klienta. W szkołach, których jestem współzałożycielem rozwijamy badania naukowe, które służą innym. Staramy się także tworzyć warunki do nauki, w których student jest współtwórcą swojej ścieżki i czuje się podmiotem, nie przedmiotem. Świetnie pokazuje to strategia Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, której sednem jest zdanie: “po pierwsze student i jego przyszła kariera”.

Stworzyliśmy School of Form, międzynarodową szkołę projektantów na miarę XXI wieku, w której studenci na początku edukacji dostają wiedzę z zakresu psychologii, socjologii, antropologii i filozofii, co ma ułatwić im rozpoznanie ludzkich potrzeb i marzeń, by projektując produkty i usługi potrafili na nie odpowiedzieć.

Projektując nowe kolekcje dla Mebli VOX wykorzystujemy wiedzę o człowieku i jego nowych, stale zmieniających się zwyczajach, potrzebach. Prowadzimy badania antropologiczne. Zgromadzony w ten sposób kapitał wykorzystujemy do stworzenia mebli, które potrafią sprostać tym oczekiwaniom. W ten sposób powstała m.in. kolekcja mebli dla młodzieży “Smart”, która uczy dzieci zmieniać świat. Elementy mebli przypominają “małego technika”, co pozwala młodemu użytkownikowi przeżyć piękną przygodę podczas montażu, a następnie zmieniać według potrzeb aranżację przestrzeni w jakiej spędza młodość.

Z jakimi osobami, biorąc pod uwagę ich kompetencje, umiejętności, talenty lubi Pan współpracować?

Lubię pracować z utalentowanymi ludźmi. Fascynują mnie artyści i twórcy. Bardzo wysoko cenie tych, którzy mają kompetencje we wdrożeniu projektów. Osobiście nauczyłem się tego w Polskim Teatrze Tańca, w którym jako szef techniczny na co dzień zajmowałem się realizacja cudzych, czasami naprawdę szalonych projektów.

Dziś wiem, że sukcesy mogą odnosić tylko geniusze, których wciąż mamy niedosyt, albo interdyscyplinarne zespoły, które tworzę na potrzeby ważniejszych projektów. Podstawą ich skuteczności jest wzajemna sympatia, szacunek i dobry dobór członków grupy.

Szukam i współpracuję z ludźmi, którzy mają poczucie swojej wartości, bo to niezbędne dla budowania dobrych relacji z innymi. Nie można lubić ludzi, gdy się nie szanuje siebie.

Poprzednia1 z 3Następna
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Bloguję, wywiaduję i dzielę się tym, co usłyszę od strategów i psychologów biznesu. Jestem autorką książki „Twarze polskiego biznesu. Rozmowy na kawie”, w której zamieściłam 10 humanistycznych wywiadów z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Fascynują mnie świadomi i mądrzy liderzy, relacje uczeń-mistrz i procesy zmian. Podpisuję się pod słowami Brene Brown: „Wrażliwość nie jest oznaką słabości. To matka kreatywności, innowacji i zmian”.