HBRP: Kiedy ostatni raz nauczyłeś się czegoś nowego?

przez  |  Brak komentarzy


„Fabryka likwiduje 750 miejsc pracy”, „Narasta fala zwolnień w bankowości”, „Podwyżka pensji minimalnej przyspieszy automatyzację handlu”, „Klienci testują pierwszy sklep bezkasowy” – to tylko kilka nagłówków z biznesowych magazynów, które obrazują prognozy McKinseya wskazujące, że do 2030 roku, ze względu na postępującą automatyzację i robotyzację, 375 mln osób na całym świecie (przy czym populacja Stanów Zjednoczonych wynosi 332 mln) będzie musiało się przebranżowić i zdobyć nowe umiejętności, aby nie wypaść z rynku pracy. Z raportu Capgemini wynika, iż 58% osób na świecie uważa, że automatyzacja będzie miała wpływ na ich pracę w najbliższych pięciu latach.

Na Forum Ekonomicznym w Davos od 2018 roku mówi się o reskillingu, czyli przekwalifikowaniu pracowników, których trzeba przygotować do bardzo głębokich zmian w gospodarce. Wśród kluczowych kompetencji przyszłości będzie uczenie się, oduczanie i przystosowywanie do życia w ciągłej zmianie.

Naucz się uczyć

Sonia Wędrychowicz jest liderką z 25‑letnim doświadczeniem w dziedzinie transformacji cyfrowej w bankowości transakcyjnej i konsumenckiej. Pełniła funkcję kierownika ds. transformacji technologicznej w JPMorgan Chase w USA, dyrektora bankowości detalicznej w Standard Chartered w Malezji, była też szefem cyfrowego banku w Singapurze oraz wiceprezesem Citibanku Polska. Podróżowanie otworzyło ją na świat. Uważa, że bycie prezesem przez kilkanaście lat w jednym banku jest porażką i brakiem rozwoju. Ważne jest, aby być w ruchu, pracować przy wielu projektach, szukać inspiracji – także w nieoczywistych miejscach.

W Malezji zostałam zaproszona na ślub. Odbywał się on w głębokim deszczowym lesie na Borneo. Ludzie żyli tam bez prądu, wody. Zostaliśmy przyjęci do plemienia, jedliśmy to, co upolowano, czyli węże i dzika. Spaliśmy na podłodze na materacach, z całą rodziną, przez trzy noce. Poznaliśmy lokalne obrzędy, porozumiewaliśmy się trochę po angielsku, a trochę w międzynarodowym języku uśmiechów. Podróżowanie uczy nas na nowo, czym są rytuały, nawyki i różnorodność – przekonuje.

Jednak to pobyt w Stanach Zjednoczonych najbardziej otworzył jej oczy na to, jak ludzie bardzo uzależniają się od stabilizacji. – Byłam tam otoczona osobami, które przez kilkanaście lat pracowały w bardzo prestiżowej instytucji bankowej. Z dużym zaskoczeniem przyjmowali to, jak ja odbieram świat. Byli zdziwieni moimi refleksjami na podstawie kontaktu z różnymi kulturami, które potem stanowiły fundament modeli biznesowych, które im proponowałam. Większość ze znanych mi Amerykanów nigdy nie była za granicą. Egzotyką są dla nich Hawaje, Orlando czy Las Vegas.

Sonia Wędrychowicz zadaje wiele pytań. Nawet obcym osobom w kawiarni. Jest ciekawa ich doświadczeń, np. w korzystaniu z bankowości elektronicznej – co im się podoba, a co przeszkadza. Zbiera inspiracje z różnych stron. Wykorzystuje każdą okazję, by się czegoś dowiedzieć się i próbować zrozumieć otaczający ją świat.

Cały czasu uczę się odwagi. Właśnie zaczynam nową pracę w Dubaju dla McKinseya. Pamiętam, że gdy w 2015 roku dostałam od prezesa największego lokalnego banku, DBS, propozycję pracy w Singapurze, to mówił mi o swoim marzeniach. O tym, że chce być obecny z bankiem w trzech z czterech największych krajów świata – w Indiach, Indonezji, Chinach. Planował w każdym z tych miejsc 5 mln klientów. I chciał to zrobić za pomocą banku cyfrowego. Zapytałam więc, na jakim jest obecnie etapie. A on na to, że na razie nic jeszcze nie ma. Weszłam w to. Budować projekty, mając wolność i szansę na uczenie się, to jest to, co uwielbiam – mówi.

Cały artykuł z moimi rozmowami z ekspertami dostępny jest online w HBRP

 

 

Dziennikarka współpracująca z wieloma redakcjami. Blogerka (www.nakawie.pl), zawsze zaciekawiona przedsiębiorczością. Autorka książki "Twarze polskiego biznesu. Rozmowy Na Kawie" z wywiadami z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Współorganizatorka popularnonaukowej konferencji TEDxPoznań. Blisko 10 lat była zawodowo związana z instytucjami finansowymi, m.in mBank i GRENKE.