#DHL Edwin Osiecki: wszyscy chcemy odnieść sukces

przez  |  Brak komentarzy

Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Poland. Pasjonat rodziny, podróży i sportu. Nurkuje, żegluje, biega, fotografuje, robi świetne tiramisu a nawet gotuje i piecze domowy chleb. Mało? Uprawia turystykę wysokogórską, a wśród swoich największych dotychczasowych osiągnięć wymienia zdobycie Kilimandżaro. Podróże uczą go respektu, tolerancji, kształtują szacunek i zrozumienie dla odmienności, motywują do ciągłego doskonalenia siebie.

Joanna Rubin: Globtroter, maratończyk, miłośnik dobrej i zdrowej kuchni. To nie jest łatwa droga. Właściwie dlaczego ją pan wybrał?

Edwin Osiecki: Wyznaję zasadę, że w życiu musi być zachowana równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Czyli work-life balance i to w odniesieniu do siebie samego, jak i innych. Na podstawie moich dotychczasowych doświadczeń pracy z ludźmi uważam, że dobrze funkcjonujące w organizacji podejście work-life balance wyzwala dużo pozytywnej energii i empatię wobec drugiej osoby.

Co możemy zyskać?

Spełniony w życiu prywatnym menedżer to taki, który emanuje pozytywną energią i przenosi ją na innych współpracowników. A taka energia w relacjach menedżer-pracownik przekłada się na dobrą atmosferę w zespole i na pozytywne podejście do obowiązków służbowych.
Taka postawa wobec życia również sprawia, że mimo trudności potrafimy osiągać wyznaczone przez siebie cele. Osoba stawiająca sobie cele w życiu prywatnym, np. realizując pasje, potrafi podjąć wyzwania, jest zmotywowana do osiągania kolejnych celów i konsekwentnego wytyczania sobie nowych trudniejszych zadań. To podejście koresponduje z osiąganiem celów w życiu zawodowym.

Jak szefowie mogą przenosić swoją zdolność do realizacji celów, pasji na ludzi w zespole?

Przede wszystkim dając przykład swoją osobą, zaangażowaną postawą inspirującą innych do działania, co przekłada się na pozytywne interakcje z ludźmi. W przypadku zespołowej pracy nad projektem, wspólnie odpowiadamy za jego wykonanie, rozważamy najlepsze działania eliminując ryzyko niepowodzenia. Zespołowo mobilizujemy wszystkie siły i przygotowujemy się do jego realizacji. Każdego motywuje co innego, jednakże mianownik jest zawsze wspólny – wszyscy chcemy odnieść sukces.

Jak szefów będzie wzmacniała wiedza o tym, co ich pracowników pasjonuje, co lubią robić w wolnym czasie, jakie mają zainteresowania?

Ważne jest autentyczne zainteresowanie drugą osobą, czyli wiedza o tym, co tak naprawdę motywuje bądź demotywuje pracownika do działania. Dzięki dobrej komunikacji z pracownikami – jako menedżer, dowiaduję się na przykład, że mamy wspólne zainteresowania, co oznacza, że poza wykonywaniem służbowych zadań łączy nas wspólna pasja. Podobnie jak w życiu prywatnym, im więcej nas łączy, tym łatwiej się nam współpracuje, i tym więcej mamy frajdy.

Jaką wartość firmom dają programy work life balace?

Zgodnie z koncepcją work-life balance, praca daje możliwość lepszego wykorzystania naszego potencjału i rozwoju naszej osobowości, umożliwiając tym samym rozwijanie naszych pasji. Realizując się w sferze prywatnej, dzięki zainteresowaniom, efektywnemu korzystaniu z wolnego czasu, przenosimy pozytywną energię na sferę zawodową. Co oznacza, że pracujemy nie tylko w celu osiągnięcia niezależności finansowej, ale i po to, aby móc realizować swoje pasje, które wyzwalają w nas energię do działania. Jedno napędza drugie.

Nie wszyscy menedżerowie kibicują work-life balance. Czasami podchodzą do pracowników tylko transakcyjnie, czyli rozdzielają zadania i wymagają ich wykonania. Nie oznacza to jednak, że nie są skuteczni. Ale są też liderzy o podejściu transformacyjnym, którzy angażują się do twórczej realizacji celów, bo zależy im na rozwoju firmy. Oni mówią, ale i uważnie słuchają. Który model według Pana jest bardziej korzystny i wartościowy dla organizacji w długoterminowym okresie?

Według mnie bardziej korzystny i wartościowy jest drugi model, czyli osiąganie celów organizacji poprzez angażowanie pracowników, przy jednoczesnym prowadzeniu dialogu z nimi. W podejściu transakcyjnym organizacja osiągnie dobre wyniki, ale musi zdawać sobie sprawę, że jest to metoda przynosząca krótki efekt. Pracownikom brakuje zaangażowania, a to w konsekwencji prowadzi do tego, że ludzie źle się czują w takim miejscu, narastają w nich frustracje, wypalenie zawodowe, co skutkuje dużą fluktuacją. Organizacja to ludzie. A celem każdej organizacji jest jej rozwój, poprzez osiąganie stałych dobrych wyników i wypracowywanie zysków, to jest możliwe dzięki pracy zespołowej i budowaniu trwałego zaangażowania pracowników.

Jakie są zalety polskich menedżerów?

Moim zdaniem polscy menedżerowie są pracowici, ambitni oraz kreatywni, co oznacza, że zawsze potrafią znaleźć sposób na rozwiązanie problemu. To zalety, dzięki którym osiągają tak dobre wyniki w sferze zawodowej i prywatnej.

Z jakimi wyzwaniami zmierzają się aktualnie menedżerowie i jakie obszary według Pana koniecznie powinni rozwijać, by skutecznie zarządzać?

Dwa największe wyzwania, z jakimi muszą się zmierzyć menedżerowie to brak odporności na stres, prowadzący do frustracji, przemęczenia i wypalenia zawodowego. To dotyka szczególnie osób skoncentrowanych tylko na pracy, którym brakuje balansu pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym. Tym drugim wyzwaniem jest brak umiejętności delegowania zadań – ujawniający się w poglądzie, że sam wykonam to najlepiej, a co nie zawsze jest prawdą. Wręcz przeciwnie, zachęcając i zlecając zadania innym, pozwalamy w ten sposób rozwijać się ludziom, którzy mogą to zrobić lepiej od nas.

I tak na koniec, osobę z jakimi predyspozycjami i umiejętnościami zatrudniłby Pan od ręki? 

Podejmując decyzję o zatrudnieniu nowej osoby, zwracam uwagę na to, aby przyszły pracownik wykazywał chęć do działania, odznaczał się pozytywnym myśleniem i otwartością na zmiany. Osoba z takimi predyspozycjami, chętniej angażuje się we wszelkie inicjatywy i projekty zawodowe. Ponadto jeśli prezentuje pozytywne nastawienie do życia, zawsze dąży do znalezienia najlepszego możliwego rozwiązania. Wreszcie, będąc otwartą na zmiany, nie boi się wyzwań. Liczy się dla niej to, co robimy dzisiaj i dokąd zmierzamy, aby osiągnąć wspólny cel – wyniki i odnieść sukces.

***

Dziennikarka współpracująca z wieloma redakcjami. Blogerka (www.nakawie.pl), zawsze zaciekawiona przedsiębiorczością. Autorka książki "Twarze polskiego biznesu. Rozmowy Na Kawie" z wywiadami z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Współorganizatorka popularnonaukowej konferencji TEDxPoznań. Blisko 10 lat była zawodowo związana z instytucjami finansowymi, m.in mBank i GRENKE.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.