Marcin Pietraszek: aby zarabiać pieniądze, trzeba być świadomym znaczenia każdej złotówki

przez  |  Brak komentarzy
Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Te błędy wynikają często z tego, co powiedziałem przed chwilą. Firmy, które powstają dzięki zewnętrznemu finansowaniu, czy to z urzędu pracy, czy to dzięki pieniądzom inwestorów, bardzo często upadają już w początkowej fazie rozwoju.

Dlaczego?

Właśnie z tego powodu, na który wskazuje Buffett. Z powodu głupiego tracenia pieniędzy. Ktoś, kto dostaje środki na pierwszy rok lub kilka lat działalności nie czuje presji, by zarobić na to, aby firma przetrwała kolejny miesiąc. Nie czuje noża na gardle, a to rozleniwia. Zyskuje komfort, ale bardzo często zapada się w wygodnym fotelu i liczy na to, że zyski kiedyś przyjdą same. Otóż nie, nie przyjdą! One prawie nigdy nie przychodzą same. Trzeba je wychodzić, wydzwonić, wypracować.

Na początku działalności bardzo łatwo jest przeinwestować, np. zamówić piękne wizytówki, foldery na kredowym papierze, zlecić stworzenie strony internetowej najlepszej agencji, kupić drogie meble do biura. A to błąd.

Poproszę w takim razie radę, jak wystartować.

Nie wydawaj, dopóki nie zarabiasz. Jeśli Twój pomysł naprawdę jest dobry, jeśli naprawdę możesz na nim doskonale zarobić, zdążysz jeszcze to wszystko kupić. Ale jeśli zaczniesz od zakupów, możesz szybciej wydać oszczędności niż zaczniesz notować przychody. Zysk zazwyczaj przychodzi trochę później niż zakładamy w biznesplanie. Potrzeba więc pewnego buforu bezpieczeństwa, który możemy sobie przygotować właśnie z tych pieniędzy, których nie wydamy na zbytki.

Jak wyznaczać skuteczne działania, które będą wspierać nasz biznes?

Właściwie sprawa jest prosta – trzeba planować. Problem tkwi w tym, że właściciele małych firm często tego nie robią. Twierdzą, że nie mają czasu na biznesplany, strategie, czy dalekosiężne wizje. Tymczasem nie można dojść do celu, jeśli żadnego celu wcześniej się nie wyznaczy. Jeśli wyruszamy w podróż, ale nie mamy czasu zaplanować dokąd się wybieramy, to możemy być zawiedzeni miejscem, do którego dotrzemy.

Proszę zwrócić uwagę, że gdyby zebrać w jeden wszystkie bestsellerowe poradniki biznesowe, w większości sprowadzają się one właściwie do jednej prostej recepty na sukces: planuj i bądź konsekwentny! Tylko tyle i aż tyle. Jak to zrobić? To już kwestia indywidualna, nie ma jednej przepisu dla każdego biznesu. Zawsze jednak trzeba zacząć od pustej kartki papieru i czegoś do pisania.

W jaki sposób dobrze promować biznes? 

Jest wiele sposobów. Kilka miesięcy temu zgłosiła się do mnie pani Karolina Gugała z portalu Infolia.pl. Zaproponowała, żebym przeprowadził szkolenie wideo skierowane do właścicieli małych firm, podczas którego opowiem o tym, jak promować małą firmą i dbać o jej wizerunek. Można na nie zerknąć TUTAJ. Wcześniej napisałem o tym książkę “PRo-MOC-ja. Reklama i public relations w małej firmie”, w której podzieliłem się swoimi doświadczeniami z prowadzenia agencji PR Empemedia.

O czym jest Pana szkolenie?

Szkolenie wideo porusza w większości te same tematy, co książka, ale w zupełnie innej formie. Myślę, że wiele osób może być zaskoczonych, ponieważ w szkoleniu niewiele mówię o narzędziach marketingowych, podaję niewiele definicji, koncentruję się natomiast na tym, co najważniejsze w nowoczesnej promocji małej firmy – na relacjach. Dzięki mediom społecznościowym, kontaktom z tradycyjnymi mediami czy też odpowiedniej obsłudze klientów mała firma może komunikować się ze swoimi odbiorcami łatwiej niż kiedykolwiek.

Dzięki temu, dziś małą firmę można skutecznie wypromować bez dużych nakładów finansowych. Trzeba jednak zmienić sposób myślenia o promocji. Minęły czasy, kiedy wystarczyło zamówić reklamę i czekać na efekty. Dziś trzeba dążyć do znacznie bliższej relacji z klientami, poznawać ich, wysłuchiwać, a nawet na bieżąco reagować na to, co mówią o naszej firmie na forach czy na Facebooku. Kto tak robi, ma szansę pić szampana. Kto myśli i działa po staremu, nieuchronnie zmierza w przepaść.

Wspomina Pan o starym modelu myślenia, więc jakie błędy popełniamy najczęściej przy promowaniu firmy, naszych produktów i usług?

Użyj klawiszy ← → (strzałek) aby nawigować

Dziennikarka współpracująca z wieloma redakcjami. Blogerka (www.nakawie.pl), zawsze zaciekawiona przedsiębiorczością. Autorka książki "Twarze polskiego biznesu. Rozmowy Na Kawie" z wywiadami z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Współorganizatorka popularnonaukowej konferencji TEDxPoznań. Blisko 10 lat była zawodowo związana z instytucjami finansowymi, m.in mBank i GRENKE.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.