Ossian Vogel: kreatywność wykorzystana w odpowiedni sposób, staje się cennym narzędziem

przez  |  Brak komentarzy

Ossian Vogel (na zdjęciu, po lewej stronie) wraz z Frankiem de Vries stworzyli na początku roku 2013 serwis www.ezebee.com. To międzynarodowa, bezpłatna platforma zrzeszająca projektantów, twórców rękodzieła, artystów i freelancerów. Można na niej otworzyć bezpłatnie nieograniczoną liczbę sklepów online i sprzedawać produkty oraz usługi bez żadnych prowizji. Z serwisu korzystają użytkownicy z 80 krajów. Ossian Vogel opowiada Joannie Rubin, jak ten projekt może wesprzeć biznes polskich twórców.

Joanna Rubin/ Jaka jest geneza www.ezebee.com? 

Ossian Vogel: Pomysł na założenie platformy ezebee.com powstał latem 2012 roku. Zastanawialiśmy się z Frankiem de Vries w jaki sposób małe, kreatywne firmy i freelancerzy korzystają z Internetu w czasach kryzysu gospodarczego. Okazało się, że oprócz prowadzenia strony internetowej lub sklepu, osoby posiadające własny biznes muszą być bardzo aktywne, aby przyciągnąć wystarczające zainteresowanie klientów online. Nie wspominając o pozycjonowaniu pod kątem wyszukiwarek internetowych, która zajmuje wiele cennego czasu. Cały proces staje się coraz bardziej skomplikowany, lecz również nieunikniony w naszych czasach.

Jaką macie misję, cel?

Celem i misją było połączenie platformy handlowej z mocną i aktywną siecią społeczną, udostępniając w ten sposób łatwe w użyciu narzędzie osobom pragnącym zaprezentować i sprzedać swoje produkty czy usługi online.

Co się Panu najbardziej podoba w działaniach osób, które pracują w sektorze kreatywnym?

Tak jak produkty dostępne na naszej platformie są unikatowe, podejście ezebee.com do prowadzenia i zarządzania biznesem jest niesztampowe i wymyka się spod utartych szablonów. Jednocześnie, właśnie ta niepowtarzalność jest dla nas najważniejszą cechą osób pracujących w sektorze kreatywnym.

Jakimi wartościami kierujecie się rozwijając serwis?

Stworzenie nowego biznesu samo w sobie jest wyzwaniem. Dodatkowo, jeżeli chodzi o międzynarodowy projekt, rekrutacja odpowiednio przygotowanego zespołu staje się szczególnie ważna. Dlatego też od samego początku swojego istnienia postawiliśmy na mocny, międzynarodowy zespół ludzi posiadający doświadczenie w sektorze kreatywnym, zarówno ze strony graficznej jak i komunikacyjnej. Szeroko rozumiane relacje między ludźmi – interakcje pomiędzy użytkownikami, to zarówno fundamenty platformy, jej wartości oraz cele, do których nasz serwis dąży. Rozprzestrzeniamy swój zasięg na nowe języki i pracujemy nad ulepszeniem funkcjonalności platformy.

Na jakich zasadach użytkownicy mogą prowadzić na Waszej platformie sklep?

Osoba zainteresowana sprzedażą swoich produktów lub usług na ezebee.com rejestruje się na naszej platformie jako użytkownik. Następnie zakłada bezpłatny jeden lub więcej showroomów działający na zasadzie strony internetowej, łączącej funkcję blogu ze sklepem online. A później dodaje nieograniczoną liczbę produktów w każdym showroomie. Nie pobieramy opłat ani prowizji od sprzedaży czy transakcji. Forma płatności uzgadniana jest bezpośrednio pomiędzy kupującym i sprzedawcą.

Ezebee.com oddaje do dyspozycji użytkowników infrastrukturę umożliwiającą prowadzenie i rozwijanie swojej działalności online. To idealne połączenie mediów społecznościowych oraz platformy handlowej pozwala użytkownikom na tworzenie grup znajomych, śledzenie nowych wydarzeń na tablicy oraz promowanie swoich prac wśród społeczności ezebee i nie tylko.

W jakich obszarach wspieracie swoich użytkowników?

Prowadzimy współpracę z wybranymi użytkownikami platformy promując ich produkty na naszej platformie oraz na dostępnych mediach społecznościowych. Dodatkowo, nasz magazyn online jest źródłem wielu praktycznych rad i wskazówek zwłaszcza dla osób rozpoczynających swoją przygodę z biznesem i marketingiem. Obecnie artykuły publikowane w magazynie dostępne są w języku angielskim, niemieckim, hiszpańskim i włoskim. W przyszłości również w języku polskim. We wszystkich językach działają fora oraz grupy tematyczne, na których użytkownicy mogą podzielić się swoimi doświadczeniami, uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące platformy czy dowiedzieć się, jakie są najnowsze funkcje dostępne na serwisie.

A z jakimi wyzwaniami biznesowymi zmierzają się osoby, które zawodowo zajmują się produktami typu handmade?

Przekształcenie własnego hobby w dochodowy biznes to ciągle ryzykowne posunięcie. Oprócz opracowania unikatowego i wysokojakościowego produktu, aby skutecznie sprzedawać, osoby zajmujące się rękodziełem muszą zmierzyć się z wyzwaniami natury czysto marketingowej i technicznej. A my, dajemy szansę zaistnienia wielu osobom na rynku, również międzynarodowym. Stwarzamy nieograniczone możliwości dotarcia im ze swoimi produktami nawet do najdalszych zakątków świata. W ten sposób optymalizując lub całkowicie eliminując koszty reklamy czy opłat za infrastrukturę online.

Jakie według Pana kompetencje trzeba szczególnie podnosić, aby skutecznie rozwijać biznes designerski w Polsce?

Osobom zajmującym się biznesem designerskim nie brakuje zwykle kreatywności, która w odpowiedni sposób wykorzystana w marketingu staje się niezwykle cennym narzędziem. Kompetencje wymagające doskonalenia w branży produktów handmade to przede wszystkim umiejętności związane z kreowaniem wizerunku marki, opracowaniem strategii marketingowej oraz obecnością w mediach społecznościowych. Serwis społecznościowo-handlowy jaki stworzyliśmy, ułatwia centralizację tych elementów w jednym miejscu – bez konieczności zakładania własnej strony internetowej.

Dla wielu osób łączenie kreatywności z biznesową strategią jest wyzwaniem. Jakie wnioski płyną z Waszych obserwacji, czy polski rynek rękodzieła jest dojrzały?

Naszym zdaniem rynek rękodzieła zarówno w Polsce jak i w innych krajach europejskich jest w fazie wzrostu. Niewątpliwie, sprzedaż produktów handmade wiele zawdzięcza nowym technologiom takim jak Internet, jednak ciągle nie można mówić o dojrzałości na tym rynku. Ale to, co jest kluczowe, to potencjał rynku. Jest naprawdę ogromny.

 Jaką więc przyszłość przewidujecie osobom, które zajmują się handmadem w Polsce?

Rynek polski w skali europejskiej jest atrakcyjny dla sprzedaży e-commerce. Dodatkowym plusem jest ilość utalentowanych projektantów i osób przedsiębiorczych, których oferta od samego początku istnienia portalu wyróżniała się wśród produktów z innych krajów. Jeżeli chodzi o podejście Polaków do tej formy prowadzenia działalności gospodarczej, muszę przyznać, że jest specyficzne. Ale, jak można było zaobserwować już na przykładzie innych serwisów tego typu w Polsce, idea sprzedaży unikatowych produktów bezpośrednio od ich wytwórców dobrze została przyjęta na rynku polskim i jest obecnie tendencją wzrostową. Mamy nadzieję, że sprzedaż handmade na stałe zadomowi się na polskim rynku.

Dziękuję za rozmowę.

 

Dziennikarka współpracująca z wieloma redakcjami. Blogerka (www.nakawie.pl), zawsze zaciekawiona przedsiębiorczością. Autorka książki "Twarze polskiego biznesu. Rozmowy Na Kawie" z wywiadami z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Współorganizatorka popularnonaukowej konferencji TEDxPoznań. Blisko 10 lat była zawodowo związana z instytucjami finansowymi, m.in mBank i GRENKE.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany.