VOGUE: Wybór, nie impuls

przez  |  Brak komentarzy

W 2020 roku Polki i Polacy zrobili zakupy online za ponad 15,3 mld euro, co oznacza wzrost o 31,4 proc. wobec roku 2019. Polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Prof. Tomasz Szlendak, socjolog, twierdzi, że w szkołach powinien pojawić się przedmiot „przygotowanie do życia w społeczeństwie konsumpcyjnym”.

Czego moglibyśmy się tam nauczyć? Na przykład tego, że żyjemy w świecie, którego nie rozumiemy, że otaczają nas ciągle reklamy, których istnienia nawet nie jesteśmy świadomi.

– Żyjemy w świecie, w którym wiele reakcji sprowadza się do impulsu, a nie wyboru. Świat cyfrowy przepełniony konsumpcjonizmem chce wiedzieć o nas wszystko, co możliwe w celu dalszych predykcji, modelowania zachowań i zwiększania szans na impuls – mówi Tomasz Szlendak. – W ramach lekcji „przygotowanie do życia w społeczeństwie konsumpcyjnym” moglibyśmy przeanalizować, na co tak naprawdę patrzymy, gdy włączamy social media. Jakie ślady zostawiamy, wrzucając zdjęcie z obiadu w restauracji? Jakie metadane są przetwarzane z tiktokowego filmiku w nowych butach? Jak wpływa na nas kontent influencerów? Moglibyśmy podyskutować o tym, że nie chcemy wiedzieć, że coś jest produktem nieetycznie działającego koncernu, że tworzone było przez dzieci z Bangladeszu, produkowane w Chinach ze szkodą dla innych rynków, że coś jest z bawełny, która pożarła litry wody. Wiedza jest istotna, aby uruchomić krytyczne myślenie.

Dlaczego krytyczne myślenie jest kluczowe?

Całość przeczytasz w VOGUE: www.vogue.pl/a/zakupy-online-wybor-nie-impuls

tekst Joanna Rubin, research Jane Knap

Dziennikarka współpracująca z wieloma redakcjami. Blogerka (www.nakawie.pl), zawsze zaciekawiona przedsiębiorczością. Autorka książki "Twarze polskiego biznesu. Rozmowy Na Kawie" z wywiadami z czołowymi twórcami polskiego biznesu. Współorganizatorka popularnonaukowej konferencji TEDxPoznań. Blisko 10 lat była zawodowo związana z instytucjami finansowymi, m.in mBank i GRENKE.